Tuesday, June 23, 2009

ikan arowana

Pagi tadi juga...nasib aku agak baik,kalau tidak mungkin aku jatuh terlentang,takpun jatuh terkangkang.aku terpijak air yang banyak melimpah dilantai.aku tengok mungkin bumbung rumah aku bocor..tak juga sebab hujanpun dah lama tak turun.nak kata jiran sebelah rumah menyiram pokok bunga sampai air masuk dalam rumah aku,tak juga.aku tau la sebab dorang pon aku tengok malas serupa aku jugak..pokok bunga dorang lagi banyak yang layu!...rupanya air yang melimpah tu dari akuarium ikan aku yang bocor.laju juga airnya.nasib baik aku sedar awal.kalau tak,mungkin aku terpaksa berenang kuak kupu-kupu dalam rumah sendiri..aku tak berpikir panjang,pikir pendek-pendek je,aku ambik je ikan tu..taruk dalam plastik dan aku lepaskan ke dalam parit dekat-dekat rumah aku ni..sayang?yaa..aku sayang ikan tu..aku beli dulu dia kecik lagi..lama jugak aku bela..dah besar dan jinak.ikan sebesar tu,aku tengok ada apek tu jual..reganya boleh tahan.boleh la takat nak beli levis 5o1 bundle punya dalam selai dua.walaupun bukan red arowana,red tail golden arowana,red blood arowana,malayan bonytongue..tapi silver arowana yang aku bela ni dah tingal serumah dengan aku dah lama.dah macam ahli keluarga aku...tapi aku puas,lepaskan dia ke dalam air banyak yang bebas..tidak lagi asyik koner baring di dalam akuarium yang terkurung...apapun,aku doakan semoga ikan tu dimurahkan rezeki,dipanjangkan umur dan cepat-cepat la dapat jodoh...

18 comments:

raiHan KauThar said...

menTor ku paklong dikuk
(tunjuk haja ku sipu)
penyayang betoi la sifu ku ini.....
semoga ikan tu cepat bertemu jodoh...heheh

wakaradesign said...

yong yang stei,
yaa..moga-moga ikan tu dapat pasangan.tak kira la ikan jenis apapun..lampam,keli,haruan maupun berudu.seperti juga sesetengah orang kita..mereka memilih orang putih..negro sebagai pasangan mereka..hurhur.

Tiniedia said...

kesian ikan tue, sib bek tak mati kalau tak lagi sedih kan..bukan ikan kelisa ker tuhhh, tapi baguslah lepaskan dia, sy ni kat rumah pun bela gak, tapi kadang sampai kebulur ikan tue siap lompat gigit jari kita bile org nak bagi makan...udah sy ni kol 11 malam baru balik umah, nasib lah

wakaradesign said...

tiniedia:
ikan kelisa le tu.
si john yang pandai-pandai taruk nama arowana.

Anonymous said...

sian nyer ikan tu, kena cari makan sendiri...biasa org suapkan...kalo dia mati mcmne??? uwaaaa...

U-Seri said...

dikuk... tak sangka rupanya mu ni bukan saja ada sifat peri kemanusiaan, tapi mu ada jugak sifat peri kebinatangan... (beto kae ayat aku ni?)
Bagoh lae mu....

gedek! said...

Bro! Apasal tak buat macam Mr. Bean? Simpan ikan dalam mulot! Kah kah kah!

"Orang Jelai" said...

tengah malan mu tutok lapu..mu ghenung ikan arowana tu..nasid mu baek..keluo nombor kat tepi insang dia tu...kalo nasid baek lae...dema kata lae..

wakaradesign said...

n.u.r.u.l:
biar la dia cari makan sendiri.
kalo dia mati..err..kesian dia kan?


cikgu u-seri:
hehehe..
beto lae tu.


dek!:
kalo kecik aku dah goreng..
hehehe..


Orang Jelai aka Harong:
tu di?kena bela leng lae kok?
gehgehgeh..

wakaradesign said...
This comment has been removed by the author.
MAZEMIE MAZ said...

salam,

kalau jatuh terkangkang, rezeki nak keluar.
kalau jatuh terlentang, rezeki nak masuk daa... he he he he....

wakaradesign said...

bro mazemie maz:
salam.
ye ke macam tu?
he he he ..
tq.tq.

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

rasanya ikan tu la ni dapat dah jodoh..mungkin berbahagia hingga ke anak cucu..

ataupun dah jadi mendiang?..

wakaradesign said...

cikgooden:
haha..

tasikmerah said...

laaaa... apa tak goreng je...?

he he.

:p

wakaradesign said...

tasekmerah:
ingat memula nak goreng,
aku cek tengok minyak masak dah abeh..(tepaksa la aku pecah rahsia gak..) :-)

nurul~ said...

takpela bro kat sebelah tu byk lagi ikan bro bela..siap ada color2 lagi,confirm x kuar belanja..clik kat mouse je bagi ikan2 tu makan...free jer...ahaks...

wakaradesign said...

nurul:
haha.
betul.betul.