Thursday, June 11, 2009

Gila-Gila yang ke 700.

Tadi aku belek-belek GilaGila..tak sedar le pulak angka yang tertulis di bawah tu-700!Dah 700 keluaran GilaGila rupanya..Banyak tu.Kalau duit 700,boleh beli macam-macam.Beli ayam.Beli sayur lobak.Beli apam balik.Boleh jugak buat beli ikan pekasam dalam dua tiga bakul..Tapi itu kalau duit...Aku mula bekarya di GilaGila sejak dari tahun 1990 sampai sekarang.Maknanya dah 19 tahun aku bersama dengan majalah ni.Lama tu.Aku dok congak-congak..dah berapa ribu helai kertas aku habis..dan berapa puluh/ratus botol ink,pen dan kaler aku pakai..dah berapa banyak kartun aku kena reject..dah berapa banyak karakter kartun aku buat..dah berapa banyak tulisan/dialog yang aku tulis..dah berapa banyak aku guna wayar otak aku dok mereka-mereka cipta semua tu..dah berapa banyak pulak surat/talipon/emel yang memuji..mengutuk..menghentam...dan juga dah berapa banyak aku gunakan duit hasil melukis kartun sampai sekarang ni..dan berapa banyak pun aku congak..aku tak dapat lagi jawapannya..Cuma,bagi angka 700 keluaran untuk sesebuah majalah..ianya sebenarnya cukup hebat.Aku bercakap bukan kerana aku bekarya disitu tapi kerana jangka hayat sesebuah majalah kartun tu nyawanya tak berapa nak panjang sangat..Moga GilaGila terus berjalan terus ke hadapan.

18 comments:

raiHan KauThar said...

amba mula kenei majalah ni masa amba start buleh membaca.....memang serenok, berbaloi-baloi bel majalah ni...pasei kepuasan gelak dari karya lucu nya mampu membuatkan tali pusat terbelit dengan usus....bravo GILA GILA

wakaradesign said...

yong yang stei:
amba kecik-kecik dulu curi baca GG di kedai buku.sekali selak,sekali kena marah dengan tokei kedai.nak beli duit takdak.

Tiniedia said...

Tahniah buat team GG, bukan senang ooo nak bertahan sampai takat nie...sesetengah majalah kartun ade yang benti di tgh jalan, tapi GG still lagi bertahan, mmg salute lah...

wakaradesign said...

Tiniedia:
GG tetap bertahan kerana mempunyai pengikutnya yang tersendiri.
Moga-moga akan terus bertahan.

kulupSakah said...

fuhh!masa sekolah dulu teruk gua kena puasa sbb nk kumpul rm1.50 setiap isu..masa tu terasa mahal betul yop!

masa sekolah menengah kena kumpul duit utk majalah fantasi sekali..haduuhh!!

tapi masa tu memang best. era renaissance dunia katun/komik

INDRA QIRANA said...

taniah semoga gila gila terus ujud di muka dunia ni,

Cikgooden (Selumbar Emas). said...

bang, mintak tunjuk majalah yang first klua...camner ler ruper dier yer?...

(tak sedat lasong tulih ayat macan tu dih..)

wakaradesign said...

bro KS:
sedikit masa lagi aku kontek ko.
ok?

INDRA QIRANA:
salam.
moga-moga.

Cikgooden:
Saya pun takde simpan majalah pertama tu..
(sedad dak ayat ni..?)

Anonymous said...

seronok bc gila2...ms tu kartunis dia hensem2 mcm wak ler...hehe

wakaradesign said...

n.u.r.u.l. :
hu hu hu..

gedek! said...

Bro... aku nak tompang bangga boleh ka?

U-Seri said...

dikuk... aku ni minat gak lokeh2 katong ni... dulu ku lokeh2... ku taroh jae... saja seghenok2 aku jae.. la ni dok mana ku pun x thu dah lokesan tu... nak juga rasa hata katong aku tu ke GG... buleh kae?

wakaradesign said...

Dek!
Boleh.he.he he.

U-Seri:
Buleh.
Hata jae.

abdullahjones said...

:)

tasikmerah said...

hi aloy... :)

ehem... ehem....

kikikiki....



.

wakaradesign said...

abdullahjones:
:-)

tasekmerah:
hi..
ehem..ehem..
he he he..

Oraet.com said...

salam..
lupa lak aku nak ucap tahniah pasal keluaran ke 700 ni walopun bukan inche aloy tauke GG .. tak kisah le..

aku kenal GG sejak branak sulung april 78 tu pun pak sedara beli.. aku baru darjah 1.. tak reti lagi pasal majalah ni..

zaman betul2 aku beli sendiri time skolah menengah tu pun tak cukup koleksi..budak skolah katakan..

skrg aku dah tak betul2 beli GG.. aku pun x tau.. tapi aku saspek sbb perut pun dah boroi.. duit bajet banyak hala ke perut..

pepe pun lah hidup GG..moga terus sakses

wakaradesign said...

salam encik Oraet.com:
terima kasih kerana mengunjungi blog saya ni.
apapun,semoga GG terus bertahan.

err..boroi sangat ke perut tu bro?
hehe..